آموزش کده سی شارپ و ویژوال بیسیک با اَوِستا

آرمان و هدف ما از نوشتن این صفحه سر بلندی ایران عزیزمان و پیشرفت و توسعه در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر می‌باشد.

آموزش کده سی شارپ و ویژوال بیسیک با اَوِستا

آرمان و هدف ما از نوشتن این صفحه سر بلندی ایران عزیزمان و پیشرفت و توسعه در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر می‌باشد.

تعریف متغیر

پنجشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۲۶ ق.ظ

برای استفاده از حافظه و نگهداری اطلاعات بطور موقت از متغیر ها استفاده میکنیم برای نام گذاری متغیر از هر اسمی میتوانید استفاده کنید و برای تعریف هر متغیر بسته به نوع اطلاعاتی که در آن نگهداری میکنیم نوع متغیر خود را تعریف میکنیم.

برای تعیین نوع متغیر از نشانه گذاری مجارستانی استفاده میکنیم.

نشانه گذاری #مجارستانی کلید واژه های مخفف هستند که در نام گذاری نوع اطلاعات در ویندوز هم استفاده میشوند بطور نمونه txt,exe,jpg,mp3,... که در تمام کامپایلر ها و زبان های برنامه نویسی هم تقریبا با همین مزمون بکار میروند و اکثر زبان ها از این نشانه گذاری مجارستانی به یک شکل و قانون در نام گذاری استفاده میکنند.

پس زیاد نگران آنها نباشید.

برای تعریف متغیر ابتدا نام آن و سپس بسته به نوع متغیر پسوند آن را تعیین میکنیم تا در کد نویسی و ویرایش آن زیاد سر در گم نشویم.

در برنامه نویسی چند نوع متغیر میتوانیم تعریف کنیم که هر کدام را به اختصار توضیح خواهیم داد.

برای تعریف متغیر در زبان بیسیک اینگونه عمل میکنیم:

Dim name As int

از عبارت dim دایم برای تعریف متغیر نام و از جنس integer که مخفف عداد صحیح و با نشانه گذاری مجارستانی int استفاده میکنیم.

در خط کد بالا به کامپایلر ویژوال بیسیک میگویم برای ما متغیری با name و از جنس int عداد صحیح تعریف کند.

بهتر است اگر متغیر را در تمام برنامه به آن نیاز داریم در ابتدای برنامه نوشته و سپس تاوابع یا الگریتم اصلی برنامه را بنویسیم. زیرا اگر این خط کد را در تابع خود بنویسیم محلی محصوب میشود و در نهایت به عنوان یک عدد از تابع آن خارج میشود و در سایر توابع و الگریتمهای برنامه قابل دسترسی نمیباشد.

به مثال زیر توجه کنید.

Dim adad As int


private sub command botton As int (click,0)


 adad = 13

print adad


end sub

نحوه عملکرد آن:

یک ؛ در ابتدا متغیر adad از جنس int تعریف میکنیم.

دو ؛ عدد 13 را در آن ذخیره میکنیم.

سه ؛ خروجی تابع را در صفحه چاپ میکند.

شروع تابع با عبارت private sub و پایان آن را عبارت end sub مشخص میکند.


کد ذکر شده هیچ ایرادی ندارد در صورتی که ما بخواهیم از متغیر آن در توابعی دیگر از آن استفاده کنیم.

با این مثال متوجه منظور ما خواهید شد:

Dim name as string


private sub command Botton1(click,0) as int


name = "ali"

print name


end sub


// تابع دوم


private sub command Botton2(click,0) as int


name = "avesta"

print name


end sub


نحوه عملکرد :

یک : متغیر name از جنس string تعریف میکنیم.

دو : با کلیک بروی دکمه اول اسم ali را در صفحه چاپ میکنیم.

سه : با کلیک بروی دکمه دوم اسم avesta را بعد از آن چاپ میکنیم.


توجه داشته باشید که ما در این برنامه از دو تابع اما یک متغیر که در ابتدای برنامه نوشته ایم استفاده کردیم که هم در تعریف متغیر صرفه جویی کردیم و هم در اختصاص دادن حافظه کامپیوتر به آن در حالی که میتوانستیم از دو متغیر محلی و مجزا استفاده کنیم.

به مثال سوم توجه کنید تا متوجه شوید:





private sub command Botton1(click,0) as int


Dim name as string

name = "علی"

print name


end sub


// کد بعدی


private sub command Botton2(click,0) as int


Dim name as string

name = "اوستا"

print name


end sub


چگونه کار می‌کند :

این کد در واقع همانند برنامه قبلی عمل میکند با این تفاوت که هر تابع متغیر مختص به خود را دارد و ما اینبار چون از متغیر name بصورت محلی استفاده کردیم مجبور شدیم دوباره آن را در تابع بعدی تعریف کنیم.

توجه داشتید که ما در دو مثال بالا از عبارت string برای تعریف جنس متغیر استفاده کردیم و فکر کنیم کاربرد آن را تا کنون متوجه شده باشید ! 

بله کاملا درست حدس زدید تابع استرینگ که برای متغیر name استفاده شد تعیین میکند که ما میخواهیم رشته را در آن ذخیره کنیم.

برای کار کردن با رشته ها که با حروف سر کار داریم مباحث بیشتری هست که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

وقت آن رسیده که به کامپیوتر خود رجوع کنید و اندکی از مثال های بالا را نوشته و کامپایل نماید تا با نحوه عملکرد آن بیشتر اشنا شوید.

در برنامه ویژوال بیسیک ابتدا یک پروژه جدید ایجاد نماید و با استفاده از جعبه ابزار آن دو دکمه در صفحه ترسیم نمایید و با دوبار کلیک بر روی دکمه اول

این کد مربوط به دکمه اول را بنویسید و دوباره به صفحه اول برگشته با دوبارکلیک بروی دکمه دوم کد مربوط به دکمه دوم را وارد نماید.

 و در نهایت با کلیک بروی مثلث ابی رنگ نحوه اجرای کد های خود را مشاهده نمایید.

تبریک میگم شما توانستید اولین برنامه خود را با موفقیت اجرا نمایید. در آینده سعی میکنم تا با عکس و شکل هایی از محیط ویرایش کامپایلر ویژوال بیسیک بیشتر شمارا همراهی کنیم . البته توجه داشته باشید که هدف ما آموزش ویژوال بیسیک نیست و ما سعی داریم فقط شمارا با مفاهیم برنامه نویسی کامپیوتر آشنایی دهیم و سریعتر به آموزش اصلی که زبان سی شارپ هست نزدیک شویم.

از کمبود ها در آموزش ویژوال بیسیک پوزش میخواهیم.

ویژوال بیسیک برای کسانی که هیچگونه اشنایی با محیط برنامه نویسی ندارند انتخاب شده تا این عزیزان هم بتوانند بطور حرفه ای در آموزش زبان سی شارپ در کنار ما باشند. ممنون از صبوری شما.


۹۷/۰۱/۰۹
اوستا اواتار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی